Newsy       Opis projektu       Działania projektu       Doradztwo on-line       E-learning       Galeria
Doradztwo online


CSR a integracja i aktywizacja społeczna

1. W jaki sposób firma, która stosuje CSR może wpływać na aktywizację społeczną?
     
W ramach CSR firma wspiera i realizuje różne programy społeczne oraz finansuje inicjatywy społeczne.

2. Czy mogę prosić o podanie zastosowania CSR w firmie?
     
Przykładem zastosowania CSR może być wspomaganie medialne kampanii społecznych, których celem jest zmiana postaw społecznych np. kampania znana pod nazwą „Pij Mleko Będziesz Wielki”.

3. Na czym polegają programy etyczne?
     
Jedną z podstawowych funkcji programów etycznych jest integracja pracowników wokół wspólnych wartości, jak też kształtowanie wizerun­ku firmy. Programy etyczne wpływają na maksymalizowanie wartości dla akcjonariuszy. Ponadto w ramach wdrażania programów etycznych, firma angażuje pracowników, ich rodziny czy pracowników emerytowanych w inicjatywy społeczne podejmowane przez firmę. Takie postępowanie skutkuje realizacją zasad etycznych w codziennej pracy oraz umacnia poczucie identyfikacji z firmą.

4. Co oznacza pojęcie „pay-roll”?
     
Pay-roll polega na dobrowolnym przekazywaniu przez pracowników firmy części swojego wynagrodzenia na rzecz wybranej organizacji pozarządowej lub konkretnego programu społecznego.

5. Czym są inwestycje społecznie odpowiedzialne?
     
SRI (ang. socially responsible investment), tj. inwestycje społecznie odpowiedzialne, dotyczą trzech typów inwestycji:
- inwestycje podejmowane na bazie przeglądów etycznych, które są zgodne z zasadami zarządzania odpowiedzialnością,
- inwestycje stosujące politykę wykluczeń zgodnie z zasadami etycznymi (np. firmy nie kupują akcji spółek zaangażowanych w produkcję broni),
- inwestycje, które uwzględniają zaangażowanie spółek w programy społecznej odpowiedzialności biznesu.

6. Co to jest kampania społeczna?
     
Są to działania angażujące różne podmioty, realizowane na pomocą mediów, którym celem jest zmiana zachowań lub postaw społecznych. W tego typu działania angażują się najczęściej organizacje społeczne, media, biznes oraz instytucje państwowe.

7. Czy przedsiębiorca społeczny to inaczej przedsiębiorca stosujący zasady CSR?
     
Przedsiębiorca społeczny (ang. social entrepreneurship) działa na pograniczu biznesu i organizacji pozarządowej, wykorzystując elementy obu obszarów w celu poprawy sytuacji społecznej. Jednak przedsiębiorca społeczny różni się od przedsiębiorcy stosującego zasady CSR przez stawianie misji społecznej ponad sprawami finansowymi. 

8. Co to jest reklama społeczna?
     
Reklama jest formą komunikacji. Celem reklamy społecznej jest uświadomienie i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne, ale też promowanie oczekiwanych norm, postaw społecznych i wzorów zachowań.

9. Czy istnieje jakaś metoda propagowania działalności firmy w obszarze CSR?
     
Tak. Jest to raport społeczny obejmujący strategię firmy, stosowaną politykę w obszarze zaangażowania społecznego oraz efekty podejmowanych działań przy uwzględnieniu następujących aspektów: ekonomicznego, społecznego i ekologicznego. Raport umieszczany jest na stronie internetowej bądź wydawany przez firmę w postaci biuletynu.

10. Czy działalność firmy w zakresie CSR podlega kontroli?
     
Występuje pojęcie audytu społecznego, który ma na celu sprawdzenie zgodności deklarowanych przez przedsiębiorstwo zasad społecznej odpowiedzialności biznesu oraz faktycznie podejmowanej działalności w tym obszarze. Audyt ocenia zarówno skuteczność przyjętej przez firmę strategii, jak też jej wizerunek.

11. Co to jest ekowydajność?
     
Pojęcie ekowydajności (ang. ecoefficiency) oznacza niski poziom wpływu działalności przedsiębiorstwa na środowisko naturalne. Na uzyskanie wysokich wyników w tym zakresie wpływa:
- redukcja zużycia zasobów,
- redukcja emisji substancji zanieczyszczających środowisko,
- redukcja produkowanych odpadów.

12. Co oznacza pojęcie matching-funds?
     
Jest to instrument pomnażania przez firmę środków finansowych zebranych przez organizację społeczną lub pracowników, której przeznaczenie to cele społeczne.

13. Czy istnieją jakieś procedury dotyczące ochrony środowiska w obszarze CSR?
     
Tak. Są to systemy zarządzania środowiskowego, w tym normy ISO odnoszące się do polityki firmy w obszarze tych działań, które mogą wpływać na środowisko, a które mogą być przez firmę kontrolowane. Ponadto system EMAS, obowiązujący w krajach Unii Europejskiej, który obejmuje dobrowolny udział firm w przeglądach ekologicznych i systemie zarządzania ochroną środowiska, konkretne programy w zakresie ograniczania wpływu procesu produkcji na środowisko oraz działania ograniczające negatywny wpływ całego życia wyrobów na ochronę środowiska, które to wyroby oznaczone są tzw. „eko- znakami”.

14. Czym jest wskaźnik gender?
     
Gender Index jest to wskaźnik równouprawnienia kobiet i mężczyzn w miejscu pracy i dotyczy zjawiska dyskryminacji kobiet.

15. Co konkretnie mierzy wskaźnik gender?
     
Wskaźnik Gender Index dotyczy kilku obszarów, w tym:rekrutację, dostęp do awansów, ochronę przed zwolnieniem, dostęp do szkoleń, wynagrodzenia za pracę, ochronę przed molestowaniem seksualnym i lobbingiem, możliwość łączenia obowiązków zawodowych z rodzinnymi.

16. Czy partnerstwo może być uznane jako działanie zgodne z zasadami CSR?
     
Tak. Odnotowano liczne przykłady partnerstw zawiązanych przez przedsiębiorstwa i organizacje pozarządowe między innymi na rzecz krajów rozwijających się. Takie inicjatywy nie pozostają bez echa i zwykle znajdują swoje odzwierciedlenie w poprawie wizerunku firmy.

17. Co oznacza “Corporate Sustainability Management”?
     
Corporate Sustainability Management to dyscyplina zarządzania, która dotyczy spraw ekologicznych, ekonomicznych i społecznych. Zarządzanie w tych obszarach podejmowane jest w celu osiągnięcia zrównoważonego rozwoju zarówno firmy, jak i szeroko pojętego zrównoważonego rozwoju ekonomii i społeczeństwa.

18. Czy współpraca fundraisingowa także należy do takich działań?
     
Współpraca fundraisingowa to działania firmy jako darczyńcy i występującej właśnie w takiej roli. Organizacje pozarządowe są w tym przypadku odbiorcą pomocy finansowej, a przedsiębiorstwo ma możliwość wykorzystania tego faktu w swojej polityce marketingowej.

19. Czym różni się Corporate Sustainability Management od CSR?
     
Różnice te polegają przede wszystkim na odmienności pochodzenia, koncepcji oraz sposobie ich realizacji i odnoszą się do:
  1. dobrowolności podejmowanych działań (CSR obejmuje dobrowolne działania społeczne i środowiskowe, a Corporate Sustainability dotyczy obowiązkowych i dobrowolnych działań ekologicznych, społecznych i ekonomicznych);
  2. rodzaju zagadnień (CSR odnosi się do działań istotnych dla grup społecznych, a Corporate Sustainability ukierunkowuje swoje działania na wypracowanie innowacyjnych rozwiązań w sferze ekonomicznej i społecznej, a zatem nie tylko wychodzi naprzeciw potrzebom społecznym, ale też podejmuje rolę lidera i kreatora zmian);
  3. podejścia do zrównoważonego rozwoju (CSR skupia się na zarządzaniu zagadnieniami społecznymi, które towarzyszą prowadzonej działalności gospodarczej, natomiast Corporate Sustainability kreuje zasady biznesowe, które mają na celu dążenie do zrównoważonego rozwoju);
  4. pochodzenia (CSR – Ameryka, Corporate Sustainability - Europa).

20. Co to jest nadzór korporacyjny?
     
Pojęcie to odnosi się do podmiotów i osób będących w posiadaniu udziałów firmy i oznacza zespół mechanizmów służących kontroli i koordynacji zachowań udziałowców, którzy współpracują z zarządem firmy celem poprawy jej efektywności. W odniesieniu do społecznej odpowiedzialności biznesu, ma duże znaczenie dla inwestorów, którzy zwracają uwagę na jakość relacji firmy z otoczeniem i sposób traktowania interesariuszy.

21. Co oznacza pojęcie „szklane ruchome schody”?
     
Pojęcie to odnosi się do barier, jakie napotykają kobiety w branżach uważanych za kobiece i dotyczy przekonania, że mężczyźni nie powinni pracować w zawodach kobiecych. Jedynym przypadkiem jest obejmowanie przez nich stanowisk kierowniczych, co utrudnia kobietom drogę awansu.

22. Czym charakteryzuje się skrining etyczny?
     
Skreening etyczny to ocena funkcjonowania firmy pod względem etyki. Taka ocena wpływa na kształtowanie się portfela inwestycyjnego inwestorów – prowadzi do włączenia akcji firm stosujących te zasady i wyłączenia tych, które ich nie respektują.

23. Co znaczy status tokena?
     
Status tokena dotyczy pozycji osób, które są mniej licznie reprezentowane w określonych branżach, a których działania w związku z tym są bardziej dostrzegalne w zakładzie pracy. Z tego powodu odczuwają one większą presję na wykazanie się osiągnięciami, a ich niepowodzenia są szybciej zauważane. Ponadto osoby o statusie "tokena" są zwykle wykluczane z nieformalnych struktur funkcjonujących w zakładzie pracy.

wróć
Ilość odwiedzających osób: 23471
Copyright © 2008, Projekt i wykonanie: Three Colours oraz "MFTP" Web Design Jaromir Brański

Ta strona wykorzystuje pliki cookie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Więcej informacji o celu ich wykorzystania i możliwości zmiany ustawień cookie znajdziesz w Polityce prywatności